Als 1962-geborene middenin de geboortegolf van de 60´er jaren kwam ik 20 jaar later in de economische crisis van de jaren 80 als schoolverlater na mijn MEAO-tijd op de arbeidsmarkt terecht.
Al snel kreeg ik een zogeheten afstand tot de arbeidsmarkt. Daardoor werd de banenpoolregeling , even later gevolgd door de Melkertbanen ingesteld in Nederland. Zo ook in mijn geboorteplaats Leeuwarden, daar werd de Stichting Banenpool Leeuwarden opgericht. Ik was een van de eersten die zich uit eigen initiatief voor aanmeldde.
De consulente vroeg mij wat voor werk ik wilde gaan doen. Ik had een enorme belangstelling voor geschiedenis en ik noemde het archiefwerk.
Al gauw kreeg ik bericht dat de Gemeente Leeuwarden zelf ook een banenpoolplaats ter beschikking stelde op de afdeling Post & Archief van de Dienst Bestuurszaken/Welzijn.
Op vrijdag 30 november had ik het laatste gesprek bij de Stichting Banenpool en maandag 3 december kon ik daar meteen al beginnen.
Post & Archief
Later prees ik mij gelukkig met de situatie dat ik eerst nog wat ervaring heb kunnen op doen met het fichedoorschrijfsysteem bij de registratie van de post. Al ongeveer na een jaar kwam het eerste geautomatiseerde systeem hiervoor de afdeling, dat was Propos van Procura BV in Heerhugowaard.
Propos was gebaseerd op het Unix-systeem. Alle poststromen bij de gemeente werden hier in geregistreerd. Het was dus de opvolger van het fichedoorschrijfsysteem.
Bibliotheek & Documentatie
Op de afdeling waar ik werkte was ook een van de medewerkers bezig een Bibliotheek & Documentatiecentrum (Bidoc) op te zetten voor het centraliseren van alle vakliteratuur voor de complete gemeentelijke organisatie. Alle boeken en (vak)tijdschriften werden hier centraal beheerd. Allemaal ook handmatig. Ook werden alle gemeentelijke verordeningen hier in bundels verzameld. Inclusief de wijzigingen op hierop. Zowel intern als extern konden belangstellenden hier een abonnement opnemen. Voor de aanvullingen werden regelmatig aanvullingssetjes verzameld, zodra deze van de drukker ontvangen werden.
Ook hier werd alles geleidelijk geautomatiseerd. Als eerste op intitiatief van twee stagiaires van de bibliotheekopleiding BDI in Groningen. Zij waren al enorm goed thuis op het terrein van de automatisering. Een van hen had een in dBase geschreven database ontwikkeld voor de uitleenadministratie voor de vakliteratuur. In een speciale module hiervan werd ook de administratie van de gemeentelijke verordeningenbundels hierin bijgehouden.
Reorganisaties
De gemeente Leeuwarden bestond uit de diensten Bestuurszaken/Welzijn (de Gemeentesecretarie), de Gemeentelijke Sociale Dienst (GSD) en Stadsbeheer/Stadsontwikkeling & Milieu met drie naast elkaar functionerende afdelingen Post & Archief. In de beginjaren dat ik bij de gemeente Leeuwarden mocht werken werd een projectgroep Facilitair Bedrijf opgezet. Ook was er een verhuizing naar 1 gemeentelijke huisvesting gaande. Het plan was om de diverse diensten bij elkaar in 1 nieuw Stadskantoor naast de Oldehove te gaan huisvesten. Zo ook werden de 3 afdelingen Post & Archief samengevoegd tot 1 Sector Facilitair Bedrijf. Ook ging ik mee met deze organisatiewijziging. De verhuizing vond plaats in oktober 1993.
Zelf kwam ik een aantal dagdelen te werken bij bij het Team Documentaire Informatievoorziening bij zowel de afdeling Bibliotheek & Documentatiecentrum als bij het Dynamisch Archief. Mijn werkervaring bleef separaat doorlopen. Ondertussen haalde ik zo ook mijn SOD 1 opleiding. Jaren later nog gevolgd door de SOD 2 opleiding.
Alle voorkomende werkzaamheden in het vakgebied heb ik hier kunnen doorlopen. De automatisering evolueerde ook steeds verder. Uiteindelijk werden stukken ook gescand en zo in het computersysteem online aangeboden aan de gebruikers. In 1998 werden de banenpoolregeling en de Melkertbanen samengevoegd in de Wet Inschakeling Werkzoekenden (WIW) in de Stichting Werkwijzer. In 2002 werd de additionele werkgelegenheid bij de gemeente Leeuwarden intern wegbezuinigd. Ik werd via een volgende reorganisatie met een banenpoolstichting in Drachten samengevoegd tot REAX, een onderdeel van het WSW-bedrijf Caparis.
Historisch onderzoek in Fryslan
Na de gemeente Leeuwarden kwam ik via de Stichting Werkwijzer / REAX te werken voor het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis bij de Historische Steekproef Nederland ( HSN ). Mijn opdracht was om bij alle gemeenten in Fryslan historische persoonsgegevens op te zoeken in de bevolkingsadministraties voor wetenschappelijk onderzoek. Dit betekende hele lange werkdagen door de reistijd die met het Openbaar Vervoer (OV) werd ingevuld. Het was wel leuk werk , want je kwam door de hele provincie heen, zelfs op de Waddeneilanden. Hier kwam ik ook in aanraking met de genealogie. Separaat heb ik hier mijn eigen genealogische onderzoek opgestart. Hierover vertel ik later in een apart topic op deze website meer. Ik werkte van 2003 tot 2004 aan dit project.
Secretaris OR Reax BV
- Uitschrijven vergaderingen O
ndernemingsraad - Notuleren vergaderingen O
ndernemingsraad - Onderhouden contacten met de WO
R-bestuurder - Onderhouden contacten met nevenorganisaties in de medezeggenschap
- Samenstellen nieuwsbrief OR
Documentalist Gemeente Lelystad
Werkzaamheden:
Het opschonen en overbrengen van het dynamisch naar het semi-statisch
archief.
Documentalist Waternet
DWR vestiging
in Amsterdam Zuidoost
Werkzaamheden:
Opschonen dynamisch archief en in het archief zaten diverse onderwerpen, t.w.:
- Vergunningen
- Klachten e.d.
- Bestemmingsplannen
Projectdocumentalist Ministerie van VWS
juli 2007 – september 2007 (3 maanden) | Den Haag en aansluitend zelfde werk
zaamheden bij de Provincie Noord-Holland
april 2007 – juli 2007 (4 maanden) | Haarlem als Projectdocumentalist
Werkzaamheden:
Het voorbereiden van een personeelsarchief voor digitalisering.
- Hervorming Personeelsdossiers
- Dossiervorming Personeelsdossiers
Scanoperator Hulshoff Digitalisering
- september 2007 – april 2009 (1 jaar 8 maanden) | Almere
- Voorbereiden te digitaliseren archiefbestanden voor scannen.
- Digitaliseren archiefbestanden.
- Nabewerking digitale en analoge archiefbestanden.
- Werkzaamheden:
- Voorbereiding in te scannen fysieke documenten
- Scannen fysieke documenten met Canon 5010c
- Auditen scanwerk
- Scannen in pdf/a-formaat
- Nabewerking originelen scanproces
Documentalist gemeente Castricum
- mei 2009 – juli 2009 (3 maanden) | Castricum
- Het voorbereiden van bouwdossiers in het kader van het BAGproject.
- Werkzaamheden:
- Herstructureren fysieke bouwdossiers in kader van BAG-project
Aanbeveling: Roelof Lennard Swart PR-functionaris
bij Aanzet (De stichting voor zelfsturende teams in Friesland)
en bij de Gemeente Castricum leidinggevende
¨Johan Joost van Daalen is erudiet, betrouwbaar, vak
man, accuraat, loyaal, harde werker, en bovenal:
een plezierig mens van wie je er in je organisatie wel 10 zou
willen hebben.
Scanoperator Hulshoff Digitalisering
september 2007 – april 2009 (1 jaar 8 maanden) | Almere
Voorbereiden te digitaliseren archiefbestanden voor scannen.
Digitaliseren archiefbestanden.
Nabewerking digitale en analoge archiefbestanden.
Werkzaamheden:
- Voorbereiding in te scannen fysieke documenten
- Scannen fysieke documenten met Canon 5010c
- Auditen scanwerk
- Scannen in pdf/a-formaat
- Nabewerking originelen scanproces
Projectdocumentalist Ministerie van VWS
juli 2007 – september 2007 (3 maanden) | Den Haag en aansluitend zelfde werk
zaamheden bij de Provincie Noord-Holland
april 2007 – juli 2007 (4 maanden) | Haarlem als Projectdocumentalist
Werkzaamheden:
Het voorbereiden van een personeelsarchief voor digitalisering.
- Hervorming Personeelsdossiers
- Dossiervorming Personeelsdossiers
Innoverend Documentalist TENTOO (Continu)
juli 2011 – tot 2015 | Haarlem
Dit is een verlenging van mijn contract bij Continu bij Rijkswaterstaat via
Continu, alleen voor een nieuw project. Bij deze verlenging is rekening gehouden met de Flexwet
(opvolgend werkgeverschap). Met ingang van 1 april 2013 werk ik bij RWS onderdeel PPO
(Programma’s Projecten en Onderhoud) , Dir. Inkoop en Contractmanagement Afd. CM en AC
Noordwest Nederland in Haarlem. Momenteel al sinds 3 jaar via een payroll-regeling bij Tentoo.
Werkzaamheden:
- Schrijven documentair informatieplan voor een groot project
- Opzetten fysieke en digitale ordeningsstructuur
- Opzetten registratiemodule in Excel
- Archiveren projectdocumenten in fysieke en digitale vorm
- Scannen in pdf/a-formaat
- Overdragen afgesloten projectarchieven voor bewaring en vernietiging
Projectdocumentalist Young Capital StudentenWerk
(YCSW)
augustus 2011 tot en met 2013 | Utrecht
Sinds 15 augustus 2011 maak ik beschrijvingen van objectgegevens in TechDoc voor
Rijkswaterstaat Midden Nederland Dir. Netwerk Management District Utrecht Team Assetmanagement
aan de Papendorpseweg nabij Nieuwegein als gegevensbeheerder.
- Importeren digitale projectdocumenten in database Techdoc
- Generiek omschrijven projectdocumenten met originele mappenstructuur projectteam
- Specifiek beschrijven projectdocumenten met inhoudelijke informatie
Dit project was december 2013 met goede referenties en een getuigschrift afgerond.
Sedertdien bij YCSW in de ¨leegloop¨ de laatste maand werkzaam op het hoofdkantoor in
Hoofddorp.
1
Innoverend Documentalist Continu
juli 2009 – augustus 2011 | Haarlem en vanaf augustus 2011 tot heden in combinatie met Young
Capital StudentenWerk in Utrecht
Het opzetten en beheren van projectadministraties volgens de normen die de klant heeft gesteld.
Voornamelijk volgens het IPM-model.
Aan het eind van de projecten regel ik de overdracht ervan aan de beheerder.
Daarbij maak ik gebruik van het Electronisch Oplever Dossier. Het digitale archief houd ik bij in de
Verkenner van Windows.
===>Aan een verdere omschrijving van mijn werkverleden word momenteel gewerkt.<===